SCORE BIO
Tomáš Rosašéfredaktor
|
|
Adam Bejšoveczástupce šéfredaktora
|
Mikoláš Tučekplnič plných her
|
|
Miloš Bohoněkzástupce velkého šéfa
|
Martin HavlíčekDVD boss
|
|
Daniel Krásnýeditor a rubrikový vizionář
|
Alžběta TrojanováSCORE girl power
|
|
Karel Kolmannkung-fu panda
|
Nejsme velkými fanoušky bilancování, ale málokdy se naskytne tak vhodná příležitost se alespoň na chvíli zastavit a ohlédnout. První číslo SCORE vyšlo před více než dvaceti lety. Na soupisce tehdejší a dnešní redakce byste nenašli jediné protínající se jméno, ale přesto jsou věci, co vydržely – týmový, přátelský duch a nezkrotná vášeň pro hry. SCORE za těch 20 let zažilo opojná období slávy, ale i nenadálé krize, které se však vždy někomu podařilo zažehnat, ať už to znamenalo položit na oltář cokoli, zejména nekonečné množství času a pohodlí. Protože taková už je magie SCORE – vždy se našlo dost lidí, kteří ho milovali natolik, aby mu obětovali pokud ne celý svůj život, tak alespoň jeho část. A je tomu tak dodnes, byť v době, kdy vyšlo první číslo, většina dnešních redaktorů chodila maximálně na základku a ti, kteří jej pomáhali stvořit, se už dnes v herních médiích dávno nepohybují.
Jak vzpomínat na historii SCORE? Nejlepší je zeptat se člověka z nejpovolanějších. Existuje totiž jen jediný člověk, který má ke SCORE maximálně co říct. Byl tu ještě před ním, psal totiž do magazínu Excalibur, jenž u nás vycházel na začátku devadesátých let. Byl u zrodu jeho duchovního nástupce, kterým je právě náš/váš/jejich ne časopis. Slovo má Jakub Červinka:
Dodnes považuji za nadlidský výkon, že Lukáš, Andrew a ICE dokázali dělat tak skvělý časopis navzdory Martinu Ludvíkovi, ale je celkem logické, že je to časem přestalo bavit. To už se ale setkali s člověkem, který se jmenoval Oldřich Hejtmánek. Ten získal nějaké peníze v restitucích, navíc měl ambice sem vozit hry s distribuční společností Virgin a Andrew s ICEm mu řekli, že by pro něj ten časopis dokázali dělat. Oldřich se spojil s nějakým grafickým studiem, redakce se rozešla s Ludvíkem, slovo dalo slovo a před těmi dvaceti lety vyšlo první číslo SCORE.
Začátky byly ale krušné, a to zejména kvůli grafice. Nebyly žádné artworky, internet… První významná změna přišla s grafikem Tomášem Adamcem, který někdy kolem padesátého čísla dal do kupy logo SCORE tak, jak jej známe dnes – jak si jistě pamatuješ, původně tak rozhodně nevypadalo. A od té doby není valná potřeba jej měnit, protože je skutečně nadčasové.
Rozhodně si nemyslím, že dnes by byli v redakci méně kompetentní lidé než tehdy. Hrála nám ale do karet celá řada věcí a byli jsme v ohromné výhodě. Prodeje se pohybovaly v řádech třeba padesáti, šedesáti tisíc, přičemž s výjimkou Levelu neexistovala konkurence. Na internetu v porovnání s dneškem nebylo zhola nic a běžní uživatelé k němu rozhodně neměli přístup. Nejdůležitější věcí tak v tehdejším SCORE nebyly ještě ani recenze, ale návody! Dneska si zajdeš na YouTube a víš vše, ale tehdy? Hry byly nesmírně náročné, lidi je hráli týdny a pak se třeba zasekli a nedokázali se pohnout dál. No z toho jsi lezl po zdi vzteky!
Mám rád hry a mám rád SCORE. A pak je tu ještě jedna věc, možná zdaleka nejpodstatnější: Hrozně mě baví pracovat s lidmi, které mám rád. A ve SCORE vždycky lidi, které bylo snadné mít rád, jednoduše byli. Byli tam v devadesátých letech a jsou tam i teď.“
Chcete-li si přečíst o historii SCORE více, doporučujeme k doplnění čísla 210, 241 a 242, která můžete snadno objednat na emailové adrese janska@omegagroup.cz!
SCORE
SCORE je nejdéle fungující herní časopis o počítačových hrách vydávaný v České republice a na Slovensku.
První číslo vyšlo v lednu 1994 a od té doby SCORE úspěšně vychází až do dnešních dnů. Na svých 132 stranách každý měsíc nabízí komplexní přehled toho, co se událo v herním světě, včetně recenzí, rozličných odbornějších i humorněji laděných témat, často exkluzivních rozhovorů a mnoho dalšího. K tomu je navíc vždy přiloženo DVD s plnými hrami, často v digitální formě pro platformu Steam, a dalším atraktivním obsahem.